کاور کتاب انسانها

معرفی و نقد کتاب: انسانها

زیرعنوان کتاب: تاریخ مختصربه گندکشیدن جهان

نویسنده: تام فیلیپس

امتیاز در گودریدز:
4/5
امتیاز در آمازون:
4.4/5
با 7667 رای
با 596 رای
تعداد صفحه: 272
زبان اصلی: انگلیسی
دسته‌بندی‌ها: |

گشت و گذاری مفرح در خلاقانه‏ترین و مصیبت‏بارترین خرابکاری‏ها در تاریخ بشر، از اولین جد ما که از روی درخت افتاد پایین تا سنگین‏ترین شکست‏ها در زمان حال.

    در این هفتاد هزار سالی که انسان مدرن پا بر روی کره ی زمین گذاشته، راه طولانی‏ای رو طی کردیم. هنر، علم، فرهنگ، مبادله؛ در زنجیره ی تکاملی غذایی، برنده‏های واقعی ما هستیم. اما صادقانه، کار راحتی هم نبوده؛ و گاهی اوقات، فقط بعضی از مواقع، حقیقتاً به طرز غیر قابل باوری همه چیز رو خراب کردیم.

     از کمپین چهار آفت در دوره ی ریاست مائو گرفته، تا دوره ی طوفان‏های شن آمریکایی؛ از حمله ی ارتش اتریش به نیروهای خودی تو یه شب مستی، تا انتخاب یه شخصیت با نفوذ تلویزیونی به عنوان رئیس‏جمهور توسط ابرقدرت برجسته ی جهان. تقریباً میشه با اطمینان گفت که ما، به عنوان یک گونه، با افزایش سن مون عاقل‏تر نشدیم. بنابراین، دفعه ی بعدی که فکر کردید واقعاً همه چیز رو خراب کردید، این کتاب بهتون یادآوری میکنه که می‏تونست خیلی بدتر از اینا باشه.

نقل قول‌های کتاب انسانها:

«ما دوست داریم این‏طور فکر کنیم که وقتی یه اتفاق بدی میفته، حتماً یه هوش کنترل‏گر بزرگی پشت قضیه بوده. قابل درکه: چطور میتونه بدون اینکه رشته ی طناب دست یه نابغه ی شیطانی باشه، چنین اتفاقات وحشتناکی بیفته؟ جنبه ی منفی این طرز فکر اینه که ما تمایل داریم باور کنیم اگر نمی‏تونیم فوراً یه نابغه ی شیطانی پیدا کنیم، پس خیالمون میتونه کمی راحت باشه، چون همه چیز درست خواهد شد.

اما تاریخ نشون می‏ده که این یه اشتباهه؛ اونم اشتباهی که ما بارها و بارها انجام می‏دیم. خیلی از بدترین اتفاقاتی که تا الان افتاده و انسان‏ها باعثش بودن، نتیجه ی عمل نابغه‏های شیطانی نبوده. در عوض، حاصل جولان یکسری آدم احمق و دیوانه بوده که در جریان این رخدادها و در مسیرشون شکست خوردن؛ و در این راه، تعدادی آدم خود رای که فکر می‏کردن میتونن اون‏ها رو کنترل کنن، بهشون کمک کردن.»

«نتایج تکامل با برنامه ‏ریزی قبلی به دست نمیاد؛ بلکه با رها کردن تعداد خیلی زیادی از موجودات گرسنه و شهوتی تو یه دنیای خطرناک و بی‏رحم حاصل می‏شه، تا ببینی کی کمتر شکست میخوره.»

«وقتی مجبور شدیم بین محدود کردن جمعیت و تلاش برای افزایش تولید غذا یکی رو انتخاب کنیم، ما راه دوم رو انتخاب کردیم، که منجر به قحطی، جنگ، و ظلم و استبداد شد.»

«مغز ما قادر به تصور و خلق قطعات موسیقی، شهرها، و نظریه ی نسبیت در حیات هست؛ اما بدون پنج دقیقه فکر کردن زجرآور تو مغازه، توانایی تصمیم‏گیری در مورد اینکه چه نوع چیپسی می‏خوایم بخریم نداره.»

«تعداد آدم‏هایی که تو آمریکا، بین دهه ی 2007 تا 2017، توسط ماشین چمن‏زنی کشته شدن از قربانیان تروریسم بیشتره؛ اما تا این لحظه، دولت آمریکا هنوز جنگی رو علیه ماشین‏های چمن‏زنی شروع نکرده. (هرچند، بیایید صادق باشیم، با توجه به اتفاقات اخیر، شما این احتمال رو رد نمی‏کردید.)»

«انسان‏ها الگوهایی رو در جهان می‏بینن، ما می‏تونیم این رو با دیگران در میون بذاریم، و آینده‏ای رو تصور کنیم که هنوز وجود نداره: به این صورت که اگر یه چیز مشخصی رو تغییر می‏دادیم، یه اتفاق مشخصی می‏افتاد، و دنیا کمی جای بهتری می‏شد. تنها مشکل اینه که… خب، ما تو هیچ کدوم از این‏ کارها خیلی مهارت نداریم. تمام ارزیابی‎های عملکرد پیشین بشریت در این حوزه‏ها مثل بررسی سالانه ی بی‏رحمانه ی رئیسی هست که از کارمندش متنفره. ما الگوها رو جایی که وجود ندارن تصور می‏کنیم.

گاهی اوقات مهارت‏ ارتباطی نداریم؛ و ما سابقه ی فوق‏العاده ضعیفی در عدم تشخیص این موضوع داریم که تغییر یه چیزی منجر به یه چیز دیگه‏، گاهی یه مسئله ی بدتر، و حتی اتفاق در حال وقوعی می‏شه که نمیدونیم چطور جلوش رو بگیریم.»

«تعداد موضوعاتی که کاملاً با اون‏ها آشنایی داریم در مقایسه با موضوعاتی که می‏دونیم در موردشون اطلاعی نداریم خیلی کمتره. تعداد مسائلی که حتی نمی‏دونیم درموردشون اطلاعی نداریم احتمالاً خیلی بیشتر خواهد بود، اما متاسفانه مطمئن نیستیم.»

نقد و خلاصه کتاب انسانها:

نقد کتاب انسان‏ها نوشته تام فیلیپس

 

تام فیلیپس تو کتاب انسانها (Humans: A Brief History of How We F*cked It All Up) از باور و اطمینان در بین بسیاری از محافل انسانی‏ت میگه. در مورد اینکه جسارت و ابتکارِ گونه ی ما همواره در حال پیشرفت بوده.

فیلیپس، طنزپرداز اهل لندن، این‏طور به این موضوع جواب میده: مزخرف.

این آشفتگی از زمانی وجود داشت که جد پروتوهومینید و درخت‏زی ما، لوسی، فقط برای این که استخون ‏هاش در دهه ی 1970 کشف بشن و تبدیل به ستاره‏ای در دیرینه ‏شناسی بشه، از روی درخت افتاد و مرد. نویسنده می‏گه: «و با این حال، تنها دلیلی که ما اون رو میشناسیم اینه که اون گند زده بود.»

به گفته ی فیلیپس، انسان‏ها به طرز شگفت‏ انگیزی در این زمینه تبحر دارن؛ و تعداد مثال‏های اشتباهات ما به دستاوردهای بهتر ما می‏چربه. رویکرد نویسنده جسورانه و احمقانه ست؛ و اگرچه ممکنه این خطاها گاهی اوقات افراطی به نظر برسن، اما از کتابی لذت می‏برید که در اون از جنون‏های عجیبی مثل «گسترش وحشت از این که نیروهای بدذات در حال سرقت یا بریدن آلت تناسلی مردان هستن»، و اقدامات غلطی مثل عرضه ی نوعی ویروس برای کشتن خرگوش‏هایی که اولین بار توسط انسان‏ها وارد استرالیا شدن، صحبت می‏شه.

 

تام فیلیپس در حال مصاحبه
تام فیلیپس در حال مصاحبه

 

کتاب تام فیلیپس انسانها ممکنه یه دفعه ‏ای مبهم بشه. مثل زمانی که در مورد سلطنت احمد اول در امپراتوری عثمانی، و انتقال قدرت از برادر به برادر بعد از مرگ نا به هنگام او می‏نویسه: «منصفانه‏ ست اگه بگیم این خوب پیش نرفت.» نویسنده به راحتی از موضوعی به موضوع دیگه می‏پردازه و قطعاً از این کار هدفی داره: بعضی از بهترین برنامه‏ ریزی‏های ما خیلی سریع بهم می‎ریزن.

یه مثال خوب، درگیری بی پایان دموکراسی برای متعادل کردن استبداد اقلیت و جلوگیری از «تبدیل اون به دیکتاتوری» است؛ و این غیر قابل انکاره، مگر این که از انکار سود ببرید؛ مثل این که این سیاره رو به طور باورنکردنی بهم ریختیم و داریم وانمود میکنیم که همه چیز رو به راهه؛ «در حالی‏ که احتمالاً باید به جای این کار، انگار که خونمون آتیش گرفته، وحشت ‏زده اینور و اونور بدویم. که البته یه جورایی هم همینطوره.»

منبع:

https://www.kirkusreviews.com/book-reviews/tom-phillips/humans-phillips/

 

امیدوارم از این نقد کوتاه درباره انسان ها از تام فیلیپس لذت برده باشین!

 

به پادکست مون خوره کتابم سر بزنین. ما تو “یه فنجون کتاب” مون تیکه هایی از کتابارو که خودمون ازشون لذت بردیم رو براتون میخونیم. تو هر قسمت “یه نویسنده” ام سیر تحولات فکری و شخصیتی یه نویسنده ی بزرگو براتون تعریف میکنیم. امیدوارم که از گوش کردنشون لذت ببرین.

 

تام فیلیپس

درباره تام فیلیپس:

تام فیلیپس، روزنامه‏ نگار و طنزنویسی بود که مهارت‏های تحقیقی و شوخ طبعیش در این کتاب نسبتا مشخصه. او، سردبیر سازمان بررسی حقایق «فول فَکت» است.

کتاب های مشابه انسانها:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *